Φαίνεται ότι υπάρχει σε πολλές οργανώσεις το θέμα της διαγραφής, όπως λέγεται, μελών
τα οποία πήραν μέρος ή στήριξαν δημόσια άλλα ψηφοδέλτια στις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Πράγματι, το καταστατικό στο άρθρο 7 αναφέρει ότι παίρνονται κάποια μέτρα για τα μέλη
τα οποία συμμετέχουν ή στηρίζουν δημόσια άλλα ψηφοδέλτια ειδικά στις αυτοδιοικητικές
εκλογές (Αναστολή ιδιότητας μέλους. Ενώ, η απώλεια ιδιότητας μέλους προβλέπεται για τις
βουλευτικές και τις ευρωεκλογές). Αυτό το άρθρο μπήκε διότι γνωρίζαμε ότι θα υπάρχουν
φυγόκεντρες τάσεις με βάση την ιδιομορφία των αυτοδιοικητικών εκλογών όπου
λειτουργούν αρκετά τα συγγενικά, τοπικά, προσωπικά κλπ κριτήρια που κάνουν πιο
δύσκολη την ενοποίηση των δυνάμεων του κόμματος. Άλλωστε έχουν δημιουργηθεί και στο
παρελθόν διάφορα παρόμοια προβλήματα.
Παρολαυτά, με δεδομένο ότι δημιουργούμε ένα νέο κόμμα, σε πρωτόγνωρες συνθήκες για
όλους μας και ότι είναι ένα μαζικό κόμμα, σε σχέση με τα προηγούμενα μεγέθη που μπορεί
να υπήρχαν, είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη μας τα εξής:
- Δεν μιλάμε με τον όρο διαγραφή. Η λέξη διαγραφή δεν υπάρχει στο καταστατικό. Η
πρώτη, ελαφράς μορφής, «ποινή» στο καταστατικό του Σύριζα είναι η αναστολή της
ιδιότητας του μέλους. Δηλαδή η οργάνωση, αφού συζητήσει, μπορεί να αναστείλει την
ιδιότητα του μέλους κάποιου συντρόφου για ένα χρονικό διάστημα. Αυτό βέβαια γίνεται με
κάποιες διαδικασίες. Γίνεται συζήτηση στην Ο.Μ., όπου καλείται να πει τη γνώμη του ο εν
λόγω σύντροφος, και εάν παρθεί κάποια απόφαση τότε πρέπει να εγκριθεί από το αμέσως
ανώτερο όργανο (συνήθως Ν.Ε.) από αυτό στο οποίο ανήκει ο σύντροφος/ισσα για τον /την
οποίο/α γίνεται λόγος. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι ενέργειες οφείλουν να είναι σε γνώση
των κεντρικών δομών του κόμματος και δεν μπορούν να παίρνονται αποφάσεις με ευκολία
μέσα από συνεδριάσεις συντονιστικών των ΟΜ.
- Το θέμα που πρέπει να εξετάσει κάθε Ο.Μ., κάθε συντονιστικό και κάθε Ν.Ε., είναι πρώτα
απ’ όλα η έκταση του φαινομένου. Στην περιοχή της δικαιοδοσίας της, να εξετάσει για
πόσα μέλη γίνεται λόγος και τι ζημιά ακριβώς έχει δημιουργηθεί από τη στάση αυτών των
συντρόφων. Να φέρουμε δηλαδή το ζήτημα στις πραγματικές του διαστάσεις.
- Να είναι σαφές ότι κάθε μέτρο που παίρνουμε είναι ατομικό και δεν ισχύει συλλογική
ποινή. Κάθε περίπτωση εξετάζεται ξεχωριστά. Πρέπει να μελετηθούν οι λόγοι που
οδήγησαν στο να γίνει ό,τι έγινε, τι επικαλείται ο ίδιος ο σύντροφος, εάν έχει ξανασυμβεί,
εάν υπήρχαν πολιτικά προβλήματα κλπ. Περιπτώσεις απλά μη υλοποίησης της απόφασης
της ΟΜ όχι μόνο δεν εμπίπτουν στην αναστολή ιδιότητας αλλά προβλέπονται και
καταστατικά στο βαθμό που δεν δρουν κόντρα στην απόφαση.
- Μπορούν κάποιοι από τους συντρόφους που «λάθεψαν» να κερδηθούν στην υπόθεση του
Σύριζα; Αυτό έχει μεγάλη σημασία στον τρόπο με τον οποίο θα κινηθούμε σε αυτές τις
περιπτώσεις. Είναι διαφορετικό να υπάρχει η εκτίμηση ότι ο τάδε σύντροφος δεν μπορεί ή
δε θέλει να διορθωθεί μέσα από μια πορεία (πρακτικά να αδιαφορεί για την οργάνωση και
να έχει φύγει μόνος του). Σε αυτήν την περίπτωση μπορούν να επιστρατευτούν κι άλλα μέρη του άρθρου 7 (πρώτη και τελευταία παράγραφος). Το σημαντικότερο όμως είναι να
εκτιμούμε ποιες περιπτώσεις μπορούν να έχουν μια άλλη αντιμετώπιση. Ποιες περιπτώσεις
μας ενδιαφέρει να κερδηθούν στην υπόθεση του Σύριζα και όχι να υπάρχει ένας χωρισμός
με βάση την κατάσταση στα αυτοδιοικητικά. Με αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να γίνει
συντροφική συζήτηση και να γίνει προσπάθεια κατανόησης από μέρους τους του λάθους
που κάνανε και να δούμε ένα τρόπο εξομάλυνσης των σχέσεων και συμμετοχής τους στη
δουλειά και τις λειτουργίες του κόμματος την επόμενη περίοδο. Έτσι ώστε, αν γίνεται, να
μην παρθούν μέτρα για αυτούς τους ανθρώπους.
Τα παραπάνω γράφονται με τη σκέψη επικεντρωμένη στη δύσκολη περίοδο που περνάει
ολόκληρη η ελληνική κοινωνία και στην πρωτόγνωρη προσπάθεια του Σύριζα να χτίσει ένα
μαζικό, λαϊκό κόμμα που να ωθήσει προς μια διέξοδο τη πλειοψηφία του ελληνικού λαού.
Αυτά μας οδηγούν στην αναζήτηση τρόπων ζύμωσης και ουσιαστικής ενοποίησης των
μελών και φίλων μας πάνω σε πολιτικές απόψεις και συμπεριφορές που να
ανταποκρίνονται στα καθήκοντα της περιόδου. Με αυτή τη λογική προτείνεται κάθε Ο.Μ.,
κάθε συντονιστικό και κάθε Ν.Ε πριν ασχοληθεί με τα μέτρα που πρέπει να πάρει για τα
μέλη που υπέπεσαν σε παραπτώματα, να έχει ρίξει το βάρος της στο τι πλάνο έχει για τα
καινούργια μέλη, τι σχεδιασμός υπάρχει για τη στρατολόγηση καινούργιων μελών, τι πλάνο
έχει για τα μέλη που δεν συμμετέχουν στις διαδικασίες του κόμματος («εξαφανισμένα»
μέλη).
Αυτά τονίζονται για να φανεί η σχετικότητα του προβλήματος της συμμετοχής μελών μας
σε άλλα ψηφοδέλτια και να κατανοηθεί ότι ο στόχος και η προσήλωσή μας πρέπει να είναι
στο να αναπτυχθεί το κόμμα, να γίνει πιο ανοιχτό και μαζικό και να μπορεί να επιλύει
τέτοιου είδους προβλήματα με γνώμονα τις ανάγκες της κοινωνίας. Το «πονάει κεφάλι,
κόβει κεφάλι» δεν είναι παραγωγική μέθοδος επίλυσης των ζητημάτων, και ιδιαίτερα στο
χώρο της αυτοδιοίκησης όπου πραγματικά εμπλέκονται πολλοί παράγοντες. Έχουν καεί
πολλές φορές μαζί με τα ξερά και πολλά χλωρά και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί
διότι, όπως είπαμε, βρισκόμαστε σε μια λεπτή φάση καμπής για όλη την προσπάθειά μας κι
από αυτή τη πλευρά ο τρόπος με τον οποίο στεκόμαστε απέναντι στους ανθρώπους (μέλη
και μη) είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Δίνουμε εξετάσεις συνεχώς.
Σαν κόμμα έχουμε άλλα και πολύ πιο σημαντικά προβλήματα από το τι έπραξαν κάποια
μέλη στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Εκεί δώσαμε μια μάχη που σε γενικές γραμμές δόθηκε
όσο το δυνατόν πιο ενιαία από μεριάς του κόμματος και υπήρξαν και αυτές οι περιπτώσεις.
Είναι σχετικά μικρό το πρόβλημα που δημιούργησαν.
Άρθρο 7
Αναστολή, απώλεια ιδιότητας μέλους
Μπορεί να γίνει αναστολή της ιδιότητας του μέλος όταν αυτό δεν συμμετέχει,
αναιτιολόγητα, στην ζωή του κόμματος ή/και δεν πληρώνει τις συνδρομές του για
περισσότερο από ένα χρόνο (αν δεν είναι άνεργος ή άπορος). Στην περίπτωση αυτή καλείται και του ζητείται από τη συνέλευση ή τη συντονιστική επιτροπή να αντιμετωπιστεί
το ζήτημα αν είναι δυνατό προς όφελος της κοινής υπόθεσης, διατηρώντας σχέσεις που θα
ορίσουν από κοινού τα δύο μέρη.
Αναστολή ιδιότητας μέλους του κόμματος έχουμε επίσης όταν:
-αποδέχεται δημόσιο αξίωμα, ενεργώντας σε αντίθεση με τις αποφάσεις του κόμματος
-συμμετέχει σε συνδικαλιστικούς φορείς που αντιστρατεύονται τις αρχές του ΣΥΡΙΖΑ
-στηρίζει ενεργά ή συμμετέχει σε άλλο ψηφοδέλτιο από αυτό που έχει αποφασίσει το
κόμμα στις αυτοδιοικητικές εκλογές
Η αναστολή της ιδιότητας του μέλους επανεξετάζεται μετά από νέα αίτηση εγγραφής του ή
με πρωτοβουλία της οργάνωσης, τουλάχιστον ένα χρόνο μετά από τη εν λόγω απόφαση και
αφού έχουν εκλείψει οι λόγοι της αναστολής.
Ένα μέλος παύει να έχει την ιδιότητα του μέλους, όταν υποβάλλει ρητά παραίτηση -
αποχώρησή του ή όταν εγγραφεί ή συμμετέχει σε άλλον πολιτικό φορέα ή σε ψηφοδέλτιο
άλλου φορέα στις βουλευτικές εκλογές ή στις ευρωεκλογές. Σε αυτές τις περιπτώσεις
ενημερώνεται η συνέλευση της Οργάνωσης Μελών στην οποία ανήκε το μέλος.
Από ένα μέλος αφαιρείται η ιδιότητα του μέλους του ΣΥΡΙΖΑ όταν δρα αντίθετα και
παραβιάζει το καταστατικό και τις αρχές του. H απόφαση λαμβάνεται από τη συνέλευση
της Οργάνωσης Μελών στην οποία ανήκει, αφού διαπιστωθεί απαρτία και με πλειοψηφία
3/4 και αφού προηγουμένως το μέλος κληθεί γραπτώς να εξηγήσει τη στάση του/της. H
απόφαση της Οργάνωσης Μελών, πρέπει να εγκριθεί από το αμέσως ανώτερο όργανο για
να ισχύσει. Για περίπτωση μέλους της ΚΕ απαιτείται έγκριση από την ΚΕ, με αυξημένη
πλειοψηφία 3/5.
_________________
* Το σημείωμα συντάχθηκε με βάση εισήγηση της Επιτροπής Καταστατικού (Ρ. Ρινάλντι) και
συμφωνία Δ. Βίτσα και Τ. Κορωνάκη.
8 Ιουλίου 2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου